Page 106 - Romania 100 (ro)
P. 106

           Aerostar este succesoarea URA Bacău, a continuat tradiția aviației româneşti şi construieşte viitorul
Misiunea companiei stabilită la înfiinţarea Întreprinderii Economice „Uzina de Reparaţii Avioane”, precursoarea AEROSTAR S.A., a fost menținută şi actualizată în condiţiile generale de aderare a României la NATO şi UE, iar în prezent, pentru a asigura nevoile de dezvoltare a afacerilor, misiunea are în vedere trei linii de afaceri, toate din domeniul aeronautică şi apărare.
   Centenarul Marii Unirii are semnificații aparte la Bacău
Războiul de întregire a neamului, 1916-1918, avea să transforme Bacăul în “capitală a rezistenţei și victoriilor întregirii naționale”. Dramaticele fapte de arme de pe linia frontului Mărăști, Mărășești și Oituz - care au salvat România ca ţară, au fost conduse de la Bacău, unde fusese stabilit comandamentul armatei, în timp ce Iașiul devenise sediu pentru guvernul României, pentru Parlament și Casa regală, sediul BNR și al multor alte instituții. Proclamaţia regelui Ferdinand din 23 martie/5 aprilie 1917, rostită pe câmpul de la Răcăciuni Bacău, a îmbărbătat ostașii să obțină “răsplata cea mare a izbândei”, promiţându-le împroprietărirea după câștigarea războiului, reforma agrară și votul universal. ReginaMaria,denumită“mamarăniților”,vegheala creștetulrănițilordinzeciledespitaledinregiune,dintre care doar la Bacău erau șase-șapte spitale de linie. Eroii Marelui Război se odihnesc cu miile în această regiune. Flotila de război era staţionată la aerodromul Gherăiești – un cartier al Bacăului –, unul dintre cele șapte aerodroame din oraș. În data de 23 noiembrie 1918, un aparat de zbor tip Farman 40 nr. 3240 a plecat de la Bacău, spre Blaj - Câmpia Libertății, cu echipajul format din pilotul Vasile Niculescu și căpitanul Victor Precup, pentru a duce mesajul de Unire al moldovenilor, prin scrisoarea primului-ministru Ion I.C. Brătianu, de la Guvernul României aflat la Iași către Consiliul Național Român Central din Transilvania. Mesajul anunţa
106
transilvănenii că batalioanele române vor trece Carpații. Ca o confirmare a dorinței de unificare națională, pe aripile de pânză ale avionului F40 s-au așternut sute de iscălituri ale ardelenilor care au asistat, în dimineața zilei de 24 noiembrie 1918, la decolarea aparatului de zbor care urma să facă drumul de întoarcere, către Moldova, și care aducea vestea că pe 1 decembrie românii din Transilvania aveau să se unească cu țara, în cadrul unei adunări populare la Alba Iulia.
În „cleștele” războiului, Bacăul a avut un rol hotărâtor pentru soarta istoriei ţării atunci când se destrămau patru mari imperii ale lumii, când se duceau lupte crâncene și apoi când pe baza negocierilor de pace, separatesauînbaza principiilorenunțatedeWoodrow Wilson,președinteleamericanlaaceavreme, aveau să se constituie noile state naționale ale Europei, printre care și România.
Din aceasta epocă datează și proiectul formării Ligii Națiunilor Unite, viitoarea ONU.
Peste ani, în 1953, s-a hotărât înființarea unei capacități industriale pentru producţia de apărare, care avea să însemne renașterea industriei de aviație naționale. URA Bacău se înființa lângă noul aerodrom al orașului, aflat pe axa celui de la Gherăiești din primul război mondial. Amplasarea uzinei era descrisă ca fiind în comuna Vasile Roaită - fosta Domniţa Maria, situată în sudul orașului Bacău.


























































































   104   105   106   107   108