Page 91 - Excelenta pentru Viitor, Sectiunea Industrie & Servicii
P. 91
utilizarea și promovarea tehnologiilor alternative, ce nu utilizează izotopi radioactivi, la dispozitivele pe bază de surse radioactive din centrele medicale și de cercetare, promovând astfel reducerea permanentă a riscurilor.
Pe plan internațional, ORS colaborează cu peste 80 de țări pentru securizarea surselor radiologice în uz sau depozitate, pentru îndepărtarea surselor scoase din uz și plasarea lor într-o locație de depozitare securizată, sau returnarea lor în țara de origine,
și pentru a încuraja utilizarea tehnologiilor alternative, care nu conțin izotopi radioactivi, în locul surselor radiologice, dacă acest lucru este fezabil din punct de vedere tehnic și financiar.
Obiectivul CNCAN: desfășurarea în deplină siguranță a activităților nucleare
Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare (CNCAN), instituție aflată în subordinea Prim- Ministrului României, este autoritatea națională în domeniul reglementării, autorizării și controlului activităților nucleare.
În cei aproape 30 de ani de când CNCAN a fost înființată - prin preluarea activului și pasivului Inspecției de stat pentru controlul activității nucleare și al asigurării calității nucleare - instituția a acumulat o bogată experiență în domeniul său de competențe.
Astfel, CNCAN deține un rol important în asigurarea respectării cu strictețe
a cerințelor de securitate nucleară
și de radioprotecție în România și urmărește îndeplinirea prevederilor Legii 111/1996 privind desfășurarea
în siguranță a activităților nucleare, cu completările ulterioare.
În baza legii, CNCAN are în sfera sa de competențe următoarele domenii:
- Legislația și reglementările în domeniul desfășurării în siguranță a activităților nucleare în România;
- Securitatea nucleară;
- Protecția la radiații;
- Managementul calității în domeniul nuclear;
- Garanțiile nucleare;
- Planurile de urgență și intervenții la accident nuclear sau radiologic;
- Protecția fizică a obiectivelor și a instalațiilor nucleare;
- Răspunderea civilă în caz de daune nucleare;
- Transportul materialelor radioactive, materialelor nucleare și/sau de interes nuclear, surselor și generatoarelor de radiații ionizante;
- Gospodărirea deșeurilor radioactive;
- Autorizarea personalului operator;
- Importul/exportul materialelor radioactive, materialelor nucleare și/ sau de interes nuclear, surselor și generatoarelor de radiații ionizante;
- Tranzitul pe teritoriul României a materialelor radioactive, materialelor nucleare și/sau de interes nuclear, surselor si generatoarelor de radiații ionizante;
- Tratatele și Convențiile Internaționale; - Acordurile bilaterale în domeniu;
- Interfața cu organizațiile și organismele internaționale în domeniu; - Armonizarea legislației și a reglementărilor naționale din domeniul nuclear cu legislația și reglementările similare din Uniunea Europena;
- Îndeplinirea criteriilor de aderare a României la UE privind securitatea nucleară, radioprotecția și garanțiile nucleare;
CNCAN asigură expertiza tehnică și interfața de specialitate în relațiile României cu organismele și organizațiile internaționale (AIEA, CE, WENRA, OECD/NEA etc).
De asemenea, CNCAN asigură cooperarea cu autoritățile similare
din alte țări, pentru implementarea Acordurilor Guvernamentale, în sfera de competențe ale reglementatorului pentru sectorul nuclear.
La nivel național, CNCAN este responsabilă cu elaborarea Raportului Național pentru Convenția de Securitate Nucleară și prezentarea acestuia în fața comunității
internaționale, precum și cu elaborarea Strategiei de Securitate Nucleară a României.
Transparența decizională, o prioritate în activitatea CNCAN
La nivelul CNCAN, se aplică prevederile Legii nr. 52/2003
privind transparența decizională în administrația publică, republicată,
care are drept scop, printre altele, sporirea gradului de responsabilitate a administrației publice față de cetățean, ca beneficiar al deciziei administrative, și creșterea gradului de transparență la nivelul întregii administrații publice. În acest context, pe parcursul anului 2018, CNCAN a supus procedurii de transparență decizională un număr de 15 proiecte de acte normative.
Dintre acestea, 13 au fost aprobate și publicate in Monitorul Oficial al României, restul de două proiecte de acte normative nefiind încă aprobate la momentul finalizării raportului
de activitate privind transparența decizională.
Alături de competență și seriozitate, transparența reprezintă una
dintre valorile CNCAN, instituția desfășurându-și activitatea într-o manieră deschisă faţă de public, accesul liber și neîngrădit la informaţiile de interes public constituind regula, iar limitarea accesului la informaţie fiind doar excepţia, în condiţiile legii.
91

