Page 87 - Excelenta pentru Viitor, Sectiunea Industrie & Servicii
P. 87
transforma într-un jucător pe piața energiei din regiune. În plus, ne dorim ca până la sfârșitul anului 2019 să reușim alimentarea cu gaze naturale a Republicii Moldova, prin terminarea proiectului de interconectare Iași- Ungheni-Chișinău, un proiect ce contribuie la asigurarea securităţii energetice a Republicii Moldova.
Aprovizionarea Republicii Moldova cu gaze din România, proiect de investiții strategic derulat de cele două țări, avansează într-un ritm accelerat după ce Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale (SNTGN) Transgaz
SA, operatorul rețelei de transport al gazelor naturale in România, a preluat Vestmoldtransgaz, operatorul de gaze naturale din Republica Moldova. Recent s-au semnat contractele de achiziţie de lucrări aferente realizării gazoductului Ungheni-Chișinău, pentru cele șapte loturi ale investiţiei, ulterior fiind dat și ordinul de începere a lucrărilor. Ofertantul declarat câștigător este asocierea formată din companiile românești ACI Cluj, Imsat Service și Abcony Serv.
Proiectul Ungheni - Chișinău, declarat de interes naţional în Republica Moldova, presupune construirea
unei conducte de transport gaze naturale în lungime de 120 km, trei staţii de predare a gazelor naturale (două în Chișinău și una în Ungheni) și dotarea centrului de dispecerizare și dirijare de la Ghidighici. Gazoductul pe ruta Ungheni - Chișinău reprezintă cea de-a doua etapa a proiectului
de interconectare Iași - Ungheni – Chișinău, fiind un pas important
în vederea reducerii dependenţei energetice a Republicii Moldova, prin intermediul diversificării surselor și a rutelor de aprovizionare cu energie. Transgaz acordă sprijin
direct și consistent societăţii Vestmoldtransgaz, pentru implementarea contractelor aflate în derulare și atingerea obiectivului strategic asumat. Realizarea proiectului Ungheni-Chișinău
contribuie la dezvoltarea durabilă
a economiei Republicii Moldova,
la modernizarea și eficientizarea infrastructurii energetice existente, la asigurarea securităţii energetice a ţării, la crearea unei pieţe de energie transparente și competitive, precum și la integrarea pe piaţa energetică europeană. Transgaz dispune de resursele necesare finalizării acestei investiţii, pentru a ne putea îndeplini angajamentele asumate.
Prima parte a gazoductului, corespunzând interconectorului Iași- Ungheni, a fost pusă în funcţiune în anul 2014 și prin ea pot fi transportate anual circa 1,5 miliarde metri cubi de gaze naturale.
Ținând cont de aceste proiecte, 2021 va fi probabil anul când România
va culege roadele. Efectul va fi gaz mai ieftin pentru populație, din surse diversificate, în condiții de siguranță. Când există concurență, acest
lucru se reflectă asupra prețului.
Vor fi, bineînțeles, și mult mai mulți bani la bugetul de stat. Va câștiga toată lumea. Statul, care e acționar majoritar, va câștiga nu numai din dividende, ci și din taxe și impozite. Ceilalți acționari vor primi dividende mai mari. În plus, creăm premisele dezvoltării țării, prin furnizarea gazelor pentru un consum pe care România și-l dorește în creștere, atât în plan industrial, cât și în cel casnic.
De exemplu, în anul 2016, consumul industrial (producători de energie electrică și termică plus industrie chimică și alți consumatori industriali) reprezintă 41,5%, iar consumul casnic reprezintă 25,8%. Diferența până la sută la sută o reprezintă consumul comercial care este de 6,6%, la care se adaugă și cantitățile folosite de alți consumatori (spitale, școli, primării, unități administrative etc).
În țările dezvoltate, situația se prezintă altfel. Să luam exemplul Spaniei. Compania ENAGAS este operator
de sistem asemănător cu Transgaz. Administrează tot aproximativ 13
mii kilometri de conducte ce au
o capacitate de transport a unor volume anuale de gaze de circa 38
– 40 de miliarde de metri cubi. În schimb, în Spania, ca și în celelalte
țări occidentale cu industrie puternic dezvoltată, consumul de gaze este repartizat diferit: circa 70% pentru industrie și circa 30% pentru consumul casnic. Ca să schimbăm și noi acest raport procentual trebuie să venim cu politici industriale clare, precise, pe termen lung.
Actualul plan de dezvoltare al sistemului românesc de transport cuprinde proiecte de anvergură menite să reconfigureze rețeaua de transport în funcție de principalele cerințe ale pieței interne și regionale. Suma totala estimată ajunge la 1,9 miliarde de euro. Cheia Succesului este seriozitatea companiei și a specialiștilor. În
toate proiectele companiei nu s-a externalizat niciun leu, niciun euro. Echipa de management a proiectelor este formată din oameni serioși, pregătiți, cu expertiză profesională.
Cele mai importante lucruri sunt solidaritatea, toleranța și spiritul de întrajutorare, numai așa vom putea
87

