Page 145 - Excelenta pentru Viitor, Sectiunea Industrie & Servicii
P. 145

Tunelul Timpului,
singurul lift care urcă în istorie și coboară în viitor!
Ascensorul ”STONE”, proiectat și executat de ELMAS Brașov, a fost desemnat câștigătorul absolut la categoria Lifturi speciale, la Concursul mondial ELEVATOR WORLD, eveniment desfășurat în SUA. Ascensorul ”STONE” este parte integrantă a Tunelului Timpului, la rândul său considerat cea mai mare inovație în peisajul muzeografic european actual. Premiul este o nouă recunoaștere
a profesionalismului, creativității
și excelenței românești. El vine să încununeze cei 56 de ani petrecuți
de domnul Marton Geza Roth în domeniu și este rezultatul a 29 de ani de muncă ai echipei ELMAS Brașov sub conducerea acestuia. Branul, prin ELMAS Brașov și Castelul Bran, a ajuns astfel în elita mondială a producătorilor de ascensoare, din Statele Unite ale Americii, Australia, Marea Britanie, Kuweit și Spania. Pentru a marca așa cum se cuvine acest succes, la Castelul Bran s-a organizat o festivitate de premiere, la care a participat și Bulent Yilmaz, Managing Director ELEVATOR WORLD.
Povestea Tunelului Timpului
Tunelul Timpului, copilul Castelului Bran, s-a născut din măruntaiele impunătorului edificiu, în anul 2018. Dar, pentru a ajunge aici, a fost nevoie ca în urmă cu 641 de ani, la 1377, când apare prima atestare documentară, niște oameni să sape în piatră un rezervor tradițional de apă, în interiorul fortăreței medievale. Apoi, peste secole, în anul 1930, a trecut prin mâinile Reginei Maria care, împreună cu arhitectul Karel Liman, au decis că puțul fântânii este
potrivit pentru a instala un lift acționat de un motor electric. Astfel, alți oameni au săpat în piatră galeria orizontală, pentru a face posibilă legătura cu Parcul Regal, la poalele Castelului. S-au așternut apoi întunericul, tăcerea și uitarea peste cele două galerii. Șaptezeci de ani mai târziu, o echipă multi-disciplinară a modelat o parte din piatra care dăinuie peste veacuri, martoră a evenimentelor istorice la răscrucea dintre țări și neamuri. Între idee și materializarea acesteia au trecut aproape șase ani, șantierul fiind deschis abia în primăvara anului 2017.
Totul a început cu realizarea
studiilor și expertizelor geotehnice, geomorfologice, ridicărilor topografice ale întregului parcurs existent, expertize tehnice ale stâncii fântânii, studii istorice, studii de marketing. Acestea, împreună cu ideea despre ce ar trebui să fie la final, au generat tema pe care v-o prezentăm astăzi.
Proiectarea a însumat aproximativ 7.000 de ore, realizate în cadrul unei echipe extinse, formată din peste 100 de oameni de diverse specialități: arhitectură, studii de rezistență, restaurare, instalații electrice, sanitare, termoventilații, precum și specialități tehnologice (liftul și structura IT). Construcția unicat, sută la sută românească, a fost executată în cadrul unui monument istoric în condiții deosebite, în subteran, cu tehnologii speciale, deoarece geometria, atât a tunelului, cât și a domului, presupune secțiuni fără nici un fel de repetabilitate și un grad extrem de ridicat de dificultate în realizare. 12 mineri au
dislocat 330 metri cubi de stâncă
de diverse durități, pentru a putea fi mărită secțiunea puțului și a tunelului orizontal. S-au consumat 29.000 de ore de muncă, volumul total de săpătură fiind de 1900 metri cubi (echivalentul a 100 de tiruri) și s-au turnat 420 de metri cubi de betoane speciale (echivalentul a 100 de betoniere).
Astăzi, Tunelul Timpului trăiește, crește și se dezvoltă pe măsura inteligenței și creației pe care oamenii le-au transferat în tehnologie. Ceea ce poate oferi acum Tunelul Timpului în materie
de spectacol media se poate scala, extinde, adapta odată cu apariția noilor tehnologii.
Liftul efectuează cea mai lungă cursă autorizată între două stații: 31 de metri
În egală măsură, cabina liftului, realizată de ELMAS Brașov, este special
turism
    145
Foto Castelul Bran














































































   143   144   145   146   147